Ze zijn schattig, maar ondertussen halen ze allerlei 'streken' uit waar wij als eigenaar niet op zitten te wachten. Pups hebben geen idee hoe onze wereld werkt en wat er van ze verwacht wordt. Logisch ook! Het is aan ons om de pup (of herplaatser) te leren wat gewenst gedrag is... maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!
Verleg je focus!
De meest gemaakte fout bij eigenaren is dat we constant focussen op wat de hond NIET mag. Denk bijvoorbeeld aan, hij mag niet opspringen, hij mag niet binnen plassen, hij mag niet aan de plant trekken, hij mag niet in mij of andere dingen bijten.. Met als gevolg dat we de hele dag bezig zijn met te vertellen wat niet mag. De woorden 'foei' en 'nee' zijn ineens jullie stopwoorden wanneer er een puppy van 12 weken door het huis rent.. en dat kan anders!
Focus op wat WEL mag
Laten we bovenstaande voorbeeld over opspringen ook nu gebruiken om jullie te laten wennen aan het omdenken. Je gaat vanaf nu enkel nog bezig met wat je pup of hond WEL mag en hoe je dat (best wel simpel) voor elkaar kan krijgen. Aller eerst is het belangrijk dat je bedenkt dat ons gewenste hondengedrag voor honden vaak onnatuurlijk gedrag is. Het vertonen van voor ons gewenst gedrag heeft voor (jonge) honden ook een bepaalde waarde/beloning/vergoeding/uitbetaling nodig. Dit kan door middel van voer, spel of wat jouw hond als beloning ervaart.
Een hond mag NIET opspringen
Oké, aller eerst is het belangrijk om te bedenken waarom doet een hond wat hij doet, waarom springen de meeste honden op? Wat valt er daarboven te halen, wat er beneden niet is? Honden springen op, omdat aandacht bestaat uit jouw stem en aanraking met handen. Dat betekent dat jouw hond naar boven wil, om daar toegang tot te krijgen. Het is dus super logisch dat honden opspringen, maar voor ons niet altijd even prettig.
Als een hond niet mag opspringen, wat mag hij dan WEL?
De hond mag WEL met vier poten op de grond blijven staan. Oké super, dan wordt dat ons uitgangspunt. Aangezien je net geleerd hebt dat aandacht van boven komt, is het jouw taak om te zorgen dat vier poten op de grond waarde krijgt. Meer waarde dan opspringen. Dit kan op diverse manieren, zolang je het vier poten op de grond maar versterkt door het te blijven belonen. (Zeker in de aanleerfase!)
Stappenplan - wat mag WEL (voorbeeld opspringen)
- Wanneer jouw hond gedrag vertoond wat niet mag, bedenk dan eerst wel gedrag je WEL wil zien. Je hond mag niet opspringen, maar mag wel met vier poten op de grond staan.
- Wanneer het kan, negeer het ongewenste gedrag. Er op reageren is een vorm van aandacht en dat levert een hond dus iets op.. (ook al is het negatieve aandacht, aandacht is aandacht). Bij het opspringen kan je het negeren door weg te kijken, stil te blijven staan, rustig weg te draaien.
- Wanneer de hond daarna alle poten op de grond plaatst ga je direct belonen door middel van voer of rustige aandacht. Beloon je met aandacht en springt de hond daardoor direct opnieuw op, is het raadzaam om eerst te belonen met iets wat minder triggert tot opspringen. Zoals voertjes op de grond gooien. Je versterkt daarmee dat vier poten op de grond waarde hebben en voorkomt dat je de hond 'expres' in de fout laat gaan.
- Je gaat stap 3 HEEL VEEL herhalen. Telkens als de hond vier poten op de grond houdt ga je dat belonen. Het krijgt voor de hond nut en waarde om vier poten op de grond te houden. Wanneer je hond toch eens opspringt, blijf je rustig, negeer je het en beloon je weer wanneer de hond het gewenste gedrag laat zien.
Bovenstaande is natuurlijk een zeer beknopt stappenplan, maar hopelijk geeft het stof tot denken. Het is NIET nodig om de hele dag overal iets van te vinden door middel van foei, nee, correcties en discussies met jouw hond. Bedenk simpelweg wat je WEL wil en buig het gedrag van jouw hond om, zodat je de hond opzet voor succes.
Band versterken
Natuurlijk wil je als eigenaar een goede band ontwikkelen met jouw hond. Dit gaat niet gebeuren als je telkens bezig bent met 'foei of nee'. Een jonge hond, herplaatser of puber weet simpelweg niet wat er normaal is en het is aan jou om hem/haar dit te leren. Je leert iemand iets door te vertellen wat WEL hoort.
Laten we een menselijk voorbeeld geven ... Je begint met rekenen en krijgt de som 2+2 en vult in dat het antwoord 5 is. Jij bent helemaal nieuw met rekenmethodes en hebt geen idee dat 2+2 geen 5 maar 4 is. In dit geval zegt jouw docent 'NEE FOEI!' en loopt door. Je hebt nu door dat 5 niet goed is, maar hebt geen idee hoe je tot een juist antwoord moet komen. Er wordt jou enkel vertelt wat je fout doet en niet wat je wel moet doen. Dit zorgt ervoor dat je onzeker wordt en dat je de docent hoogstwaarschijnlijk geen fijne docent vindt.
Houd dit in gedachte wanneer je jouw hond traint. Probeer het altijd op te lossen door de situatie te veranderen, zodat jouw hond het gewenste gedrag kan aanbieden en jij dat kan versterken en daardoor jullie band ook sterk wordt en blijft!
Hierbij nog een aantal voorbeelden om je op weg te helpen met jullie nieuwe 'wat mag WEL' methode! :)
- Hij mag NIET opspringen - hij mag WEL 4 poten op de grond zetten
- Hij mag NIET in de plant bijten - hij mag WEL in een speeltje of kauwsnack bijten
- Hij mag NIET in aan de lijn trekken - hij mag WEL met een ontspannen lijn wandelen
- Hij mag NIET binnen plassen - hij mag WEL buiten plassen (en zorg dus dat hij daar voldoende mogelijkheid voor heeft)
- Hij mag NIET slopen - hij mag WEL zijn kauwsnack slopen en op eten
- Hij mag NIET zomaar iets van tafel stelen - jij zorgt voor een lege tafel, zodat jouw pup WEL in de buurt mag zijn van de tafel zonder discussie en gezeur.
- Hij mag NIET aan jouw meubels beginnen - Hij mag WEL in een veilige omgeving afgezet met een puppyren zijn eigen dingen doen.
Maak de context zo dat jouw pup puur het gewenste kan aanbieden. Dit doe je met ombuigen, management en begrenzing. Dat is iets heel anders dan correcties en discussies.
Meer weten over deze methode of hulp nodig?
Neem contact op!
Liefs,
Kim
Andere interessante blogs: